2011. május 30., hétfő

2011. május 26., csütörtök

Skanzen (1)


Az orosztanárom mesélt a kijevi skanzenről. Kijevben töltött egy évem alatt egy dolgot nagyon megjegyeztem: fenntartásokkal fogadni a helyiek állításait. Ami szerintük közel van, az magyarországi szemmel már nem annyira (250 km). Amit ők jóminőségű autópályának neveznek, az nekünk enyhén szólva nagyon furcsa (helyenként az út minősége max 50-60 km/h-s sebességet enged). Amelyik város szerintük hangulatos, az nekünk lepukkant... Ezért, mikor a tanárom nagyon dícsérte, hogy milyen szépséges skanzen van Kijev belvárosa közelében (!), csak bólogattam mosolyogva, de nagy izgalmat nem éreztem, hogy mindenképen meg is látogassam a helyet. Ám most kellemesen csalódtam :-) Többet nem is írok, a képek magukért beszélnek.








Folyt. köv. :-)



2011. május 19., csütörtök

Oleszko vára






Oleszko vára Lembergtől kb. 70 km-re található, így Lembergi kirándulásunkkor kihagyhatatlan volt. Első írásos emlék a várról 1390-ből származik. Kemény sora volt a várnak: a tatárok többször lerombolták, földrengés és tűzvész is pusztította. Két lengyel király született itt: III. Sobieski János (ő egy ideig lakta is a várat) és Wiśniowiecki Mihály (Michal Korybut Wisniowiecki). Oleszkot 1961-1985-ben felújították (még mindig bőven volna mit resturálni rajta), jelenleg múzeumként működik.

Látogatásunkkor az időjárás nem volt hozzánk kegyes: májusra nem jellemző 3-5 fok, borús-esős idő volt.

2011. május 13., péntek

Stílusok és korosztályok


A néni nagyon aranyos volt a virágos kalapkájában - érdekes kontrasztot mutatott a FF poszterrel :-)

2011. május 11., szerda

Lembergi sörgyár


Lemberg egyik nevezetessége a helyi sör. A lembergi sör első említése 1384-ből származik, a ma is működő sörgyár története 1715-ig nyúlik vissza. A gyár területén Sörmúzeumot alapítottak - sajnos nem tudtuk megnézni. A gyár területe nem egy szívderítő látvány, viszont ez a fal jól mutat (kerítésen keresztül tudtam csak lefotózni).

2011. május 8., vasárnap

Lembergi villamosok





Lemberg volt az első város a mai Ukrajna területén, ahol 1880-ban elsőként állítottak forgalomba lóvontatású városi vasutat, a járművek átlagsebessége 6,4 km/h volt. 1894-től járják villamosok az utcákat, a lóvasút 1907-ben szűnt meg. A látszat szerint azóta sem a pályákra sem a járművekre nem fordítottak sok gondot-pénzt... A villamoskocsik valószínűleg nem sokkal haladják meg a lóvasút 6,4 km/h-s átlagsebességét - a ramaty állapotú  sínek és a régi szerelvények többet nem nagyon bírnak :-(

Ahogy előző bejegyzésemben írtam, Lemberg nagy része lepusztult állapotban van. Kár érte, mert szépséges város lehetne. Az óvárost az UNESCO 2001-ben a Világörökség részévé nyilvánította - jó lenne, ha ehhez méltóan fel is újítanák és gondoznák.

2011. május 6., péntek

Lemberg (Lvov, Lviv)


Hosszas tervezgetés után végre eljutottunk Lembergbe (L'vov, L'viv). Nagyon vágytunk már erre az útra: kijevi ismerőseink dicshimnuszt zengtek a városról. Krakkóba menet megszálltunk Lembergben, majd másnap megnéztük a nevezetességeket.

A fenti kép a várakozásainkat tükrözi - az elbeszélések alapján úgy gondoltuk, hogy ha nem is az egész város, de a központ valahogy így festhet. Hát nem. A centrumnak csak nagyon pici részén látni némi felújítás nyomokat, a város többi része lepusztult, elhanyagolt :-(

Sétánk során kutattam, fürkésztem a szépet, és igyekeztem csak azt megörökíteni - ezekből fotókból mutatok majd párat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...